Docentenhandleiding
Het aanleren van klinisch redeneren vormt een belangrijk onderdeel van de opleiding Verpleegkunde. Een combinatie van de Script Concordance Test (SCT) en videobeelden (of andere media) helpt studenten op een veilige, maar realistische manier voor te bereiden op de complexe situaties die ze in de beroepspraktijk tegenkomen.
Op de website vindt u verschillende video-based SCT vragensets, gerangschikt per werkveld (Wijk- en ouderenzorg, GGZ (inclusief psychogeriatrie), Ziekenhuis en Praktijkverpleegkundige huisarts). Het betreft acute situaties bij ouderen, die een student of verpleegkundige kan tegenkomen.

Instructievideo
Belangrijk: bekijk (gezamenlijk) de instructievideo (< 5 min.) op de homepage, de vraagstelling is namelijk anders dan gebruikelijk. De video geeft uitleg en is geschikt voor zowel docenten als studenten. Hoe in de les te gebruiken?
In de les kan gezamenlijk een vragenset (video-based SCT) worden gemaakt. Als docent krijg je inzicht in het denkproces van de student. Indien de student ervaring heeft met het vraagtype kan het ook als voorbereiding (individueel/leerteam) worden gedaan.
Na het afronden van een video-based SCT-vragenset volgt er een pagina, waarbij de gegeven antwoorden en toelichting kunnen worden vergeleken met die vanuit de validering door de beroepspraktijk (en literatuur).
Iedere video-based SCT-vragenset kan met een aparte link worden toegevoegd, bijvoorbeeld aan de digitale leeromgeving.

Vragen of opmerkingen
Bij vragen of opmerkingen kunt u contact met ons opnemen via de website (via ‘Contactโ€™) of stuur een bericht via https://hbovpk.nl/welcome/homepage.
Het doorontwikkelen van de video-based SCT-vragensets en laten valideren kost veel tijd. Heeft u zelf videomateriaal en/of SCT-vragensets die open gedeeld mogen worden? Of wilt u wellicht vanuit uw expertise bijdrage aan validatie van de vragensets (tijdsinvestering +/- 1 uur)? We horen het graag!